Cursos disponibles

###

Pierwszy samodzielny polski projekt archeologiczny w Stanach Zjednoczonych


Od 2011 roku w kilku kanionach w południowo-zachodniej części Kolorado realizowany jest polski projekt archeologiczny, Projekt Archeologiczny Sand Canyon-Castle Rock prowadzony przez Instytut Archeologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kierownikiem badań jest dr Radosław Palonka. Badania projektu skupiają się na analizie modelu osadniczego oraz zmian społeczno-kulturowych, które miały miejsce wśród Indian Pueblo zamieszkujących osady w badanych przez projekt kanionach oraz na dokumentacji kultury materialnej, m.in. ceramiki z XIII wieku n.e. Badania projektu skupiają się także na dokumentacji sztuki naskalnej (malowideł i rytów), które pokrywają skalne ściany kanionów oraz murali na ścianach budynków, których duża część została odkryta dopiero dzięki badaniom polskiego projektu. Od 2014 roku badania projektu finansowane są z Narodowego Centrum Nauki (grant Sonata).





###
Region Mesa Verde położony na pograniczu stanów Kolorado i Utah na Południowym Zachodzie Ameryki Północnej słynie z pięknych krajobrazów, ale także starożytnych miast wybudowanych w niszach i jaskiniach na stokach stromych kanionów. Te malowniczo położone osady zbudowane zostały w XIII wieku n.e. przez Indian Pueblo. Rolnicze społeczności Pueblo wytworzyły jedną z najbardziej rozwiniętych kultur indiańskich Ameryki Północnej przed przybyciem Kolumba. Doskonale opanowały umiejętność budowy kilkupiętrowych domostw z kamienia, przypominających średniowieczne kamienice, czy wręcz późniejsze bloki mieszkalne. Indianie Pueblo słynęli także z wykonywania misternie zdobionej biżuterii, tworzenia sztuki naskalnej oraz ceramiki malowanej w różne przedstawienia czarnym barwnikiem na białym tle. Kultura Pueblo trwa aż do dziś, współcześni Indianie Pueblo mieszkają w Arizonie i Nowym Meksyku, podtrzymując i kultywując wiele z dawnych tradycji i zwyczajów swoich przodków
en|35+pl|27###

Archaeological excavations at the ducal tower in Siedlęcin have been carried out by the Insitute of Archaeology of the Jagiellonian University since 2008.

The tower is one of the most interesting examples of profane architecture in Poland and this part of Europe. The research revealed a connection between the tower and Duke Henry I of Jawor, member of the Piast dynasty.

###Archaeological excavations at the ducal tower in Siedlęcin have been carried out by the Insitute of Archaeology of the Jagiellonian University since 2008.

The tower is one of the most interesting examples of profane architecture in Poland and this part of Europe. The research revealed a connection between the tower and Duke Henry I of Jawor, member of the Piast dynasty.



Training for people involved in procedures with the use of animals is provided for:
-students of the Faculty of Pharmacy of the Jagiellonian University,
-students of other universities participating in research internships at the Faculty of Pharmacy of the Jagiellonian University
-participants of student exchange programs coming to the Faculty of Pharmacy of UJCM ERASMUS
-participants of specialization internships at the Faculty of Pharmacy of the Jagiellonian University

Szkolenie dla osób uczestniczących w procedurach z wykorzystaniem zwierząt, przewidziane jest dla:

-studentów kierunków Wydziału Farmaceutycznego UJCM,

-studentów innych uczelni odbywających staże naukowe na Wydziale Farmeceutycznym UJCM

-uczestników programów wymiany studenckiej przyjeżdżających na Wydział Farmaceutyczny UJCM ERASMUS



Welcome to the Jagiellonian University’s online course focused on Central and Eastern Europe.
Below you will find 10 lectures given by a range of our top academic instructors, dedicated to diverse topics which are organized into three thematic categories:
1) CEE in Context: Identity, History, CEE in the World,
2) CEE: Politics and Economy,
3) CEE: Culture, Heritage and Society.

###

The lecture provides a general overview of two mayor economic processes that revolutionized the face of Central Europe during last 25 years. The first is the process of political and economic transition from socialist centrally-planned economies that operated within the communist regime to market economy existing within the framework of democratic political system. This part of the lecture focuses on initial conditions, strategies and outcomes. Special attention is given to Poland and Hungary, which serve as prime examples of two very different strategies of transition. 

###

The second process is economic integration and the challenges related with the membership of Central European Countries in the EU. In this section Dr. Orzechowska-Wacławska shortly characterizes the milestones of the accession process, and concentrates on profit-cost analysis, trying to determine what where the ex ante and what were the ex post estimates of Central Europe’s EU Membership.

###In the context of increasing interest in a common European heritage this lecture proposes reflections on its conceptual roots and use at national and European levels. Europeanization of national lieux de memoire is exemplified by the intergovernmental and Union "European Heritage Label" initiative. ###The case of the Gdańsk Shipyards is discussed in the context of European semiotization / Europeanization of this national lieu de memoire.

###The presence of large numbers of migrants often leads to the identification of conflicting interests, leads to social tensions and can lead to open conflict. Regardless of the scale of the phenomenon, to date no Community instrument has been created to help ease the very real existential problems. The absence of such programs is not in the interest of Europeans, hinders dialogue and, despite all of the obvious fruits stemming from the mobility of EU citizens, ###has led to a fall in support for the whole process of integration. It seems that it is high time for a shift in our understating of the borderland in contemporary European and to decide whether such a redefinition could improve programs supporting European integration. This lecture touches upon these issues and aims at pointing towards possible solutions.

###In The Origins of Totalitarianism, Hannah Arendt proposed that a totalitarian regime is founded upon a combination of ideology and terror. Assuming the accuracy of her analysis, how were these concepts applied in Nazi Germany and how was the process of coordinating all social interaction perceived by the average non-Jewish citizen of the Reich? 

###How was the regime perceived by those at the top? How did ideology and terror serve to undermine the dignity attached to human freedom, numb self-awareness, and atomize German society? These are among the key issues addressed in this lecture.

###The lecture outlines the political geography and history of relations between the European Union (EU) and Central and Eastern Europe, that is, the countries that were ruled by communists until 1989–91, entered in association with the EU in the 1990s, were promised accession into the EU in 1993, and became EU new member states in 2004, 2007, and 2013. 

###The lecture discusses “Europe agreements” establishing association, the Copenhagen criteria of EU membership, and negotiations on EU accession.

###The aim of this lecture is to debate the roots and outcomes of a specific CEE identity. Recent developments, influenced by systemic transformation, democratisation and Europeanisation are discussed. The process of change is perceived form two different angles – as an adaptation to institutional structures of the European Union, and a system of norms and values. 

###Among the key questions addressed in this lecture are: Does CEE have a common identity? If so, are there any distinguishing features of this identity? Have collective identities in CEE been subject to change through overlapping processes of transformation, eastern enlargement and Europeanisation?

###This lecture is an introduction to a course that I run at the Centre for European Studies on the subject of the Jewish heritage of Polish Galicia (southern Poland). This territory had an extremely dense Jewish population before the Second World War, which was almost completely wiped out during the Holocaust. However, there are many physical traces of that Jewish past that have survived---empty synagogue buildings, for example, or abandoned Jewish cemeteries, as well as Holocaust memorials dotted around the countryside. 

###What this course is about is how to make sense of these ruins of the past. For example, how do local people cope after a genocide? What memories of the past do they try to preserve, and what gets forgotten? In particular, what is it that gets shown in local museums about the vanished Jewish culture of this region? What are their assumptions about the nature of the Jewish heritage, today often reconstructed also by tourist and other local agencies? The course is intended for interdisciplinary students---no prior knowledge of Jewish culture is required, nor anthropology, nor museum studies, although the course dips into all those fields.

###This lecture is an overview of the change that has been taking place in Europe since 1945. The lecture points out the main direction of the change {stability, prosperity and democracy} and briefly explains its impact on the Old Continent. 

###Because the change is thorough and sweeping, Europe becomes a new continent. Hence the title of the lecture: the Old-New Continent.

###

W trakcie kursu poznasz odpowiedzi na pytania:

  • Jak korzystać z prognoz pogody?
  • Jak analizować mapy synoptyczne?
  • Jak interpretować prognostyki?
  • Jak unikać zagrożeń pogodowych?
###
wysiłek fizyczny

Zapraszamy Maturzystów na Noc Powtórkową z Geografii organizowaną przez Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego! W tym roku będzie to trzecia Wirtualna Noc Powtórkowa z Geografii, która odbędzie się na platformie zdalnego nauczania Uniwersytetu Jagiellońskiego – Open UJ.

Materiały powtórkowe z geografii fizycznej i społeczno-ekonomicznej będą dostępne przez miesiąc – od 15 kwietnia do 15 maja 2022 r. Dostęp do materiałów powtórkowych jest bezpłatny! [WYMAGANA REJESTRACJA NA PLATFORMIE]

Materiały te obejmują prezentację z nagranym wykładem do odtworzenia w przeglądarce oraz krótki skrypt do pobrania. Przygotowali je nasi pracownicy, doktoranci i absolwenci, którzy pracowali jako nauczyciele w szkołach średnich. Jeden z wykładów odbędzie się na żywo 23 kwietnia 2022 r. Szczegółowe informacje będą podane w kolejnych ogłoszeniach.

W tym roku odbędą się również spotkania online z naszymi studentami i studentkami, którzy będą odpowiadać na pytania dotyczące rekrutacji i studiowania geografii na UJ. Szczegółowe informacje będą podane w kolejnych ogłoszeniach.

Wzięcie udziału w Wirtualnej Nocy Powtórkowej z Geografii wymaga rejestracji na platformie, zaakceptowania Regulaminu Wirtualnej Nocy Powtórkowej z Geografii i wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych. Z Regulaminem można zapoznać się po rejestracji na platformie i zapisaniu się do kursu.

W razie pytań prosimy o kontakt mailowy:
dr Justyna Liro justyna.liro@uj.edu.pl
dr Aneta Pawłowska-Legwand aa.pawlowska@uj.edu.pl

### Pogoda i Klimat ###

Zapraszamy Państwa w wirtualną podróż w obszar atmosfery otaczającej Ziemię.

Atmosfera to powietrze, czyli ten element środowiska geograficznego, z którym mamy do czynienia w każdym momencie naszego życia, poprzez oddychanie. Ale atmosfera to także procesy fizyczne i chemiczne zachodzące w powietrzu nas otaczającym i zmieniające jego parametry, które także mają istotny wpływ na nasze życie, samopoczucie, a nawet zdrowie.
###Małopolska###

Sprawdź swoją wiedzę!

Zachęcamy do sprawdzenia swojej wiedzy geograficznej o województwie małopolskim poprzez udział w interaktywnym quizie. Wiedza geograficzna pozwala zrozumieć wiele zjawisk i procesów przyrodniczych, społecznych i gospodarczych, jakie mają miejsce wokół nas i wpływają także na nasze życie.
Wiele zjawisk o charakterze globalnym przybiera różne formy w poszczególnych regionach, dlatego znajomość środowiska geograficznego regionu w którym się mieszka jest niezwykle ważna dla prawidłowego ich zrozumienia.

Kurs ICT dla każdego Edytory tekstu przeznaczony jest dla wszystkich, którzy chcą nauczyć się posługiwania edytorem (procesorem) tekstu Microsoft Office Word 2007 w stopniu, wystarczającym do samodzielnego tworzenia prostych dokumentów, zawierających dobrze sformatowany tekst, tabele i grafikę. Stanowi znakomitą okazję okazję do nabycia nowych umiejętności dla osób, które do tej pory w nieznacznym stopniu posługiwały się edytorami tekstu lub wcale nie miały z nimi do czynienia.

###Sztuczna inteligencja nie ma jednoznacznej i pełnej definicji. Zjawisko to w obecnej, dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości, wpływa na coraz większą ilość dziedzin życia, transformacji sektorów gospodarki i zawodów. Edukacja nie jest wyjątkiem, a wpływ sztucznej inteligencji rozpatrywać można w kategoriach zarówno zagrożeń, jak i pojawiających się szans.

###Prezentujemy przegląd materiałów źródłowych dotyczących zagadnienia zastosowań Sztucznej Inteligencji w kontekście edukacyjnym. Ma on charakter niepełny gdyż dziedzina sztucznej inteligencji jest w fazie szybkiego rozwoju i niemożliwym jest wyliczenie i odesłanie do wszystkich ciekawych materiałów na ten temat. Zachęcamy do wpisywania swoich własnych propozycji na forum.


Kurs ICT dla każdego Arkusze kalkulacyjne jest przeznaczony dla wszystkich, którzy pragną nauczyć się posługiwania programami typu arkusz kalkulacyjny w stopniu wystarczającym do samodzielnego korzystania i projektowania prostych arkuszy. Kierowany jest do osób, które do tej pory nie miały styczności z arkuszami kalkulacyjnymi.

This subject is an introduction to the field of computer-mediated communication (CMC) for students without a substantial background in this area. It provides an up-to-date survey of important topics and emerging theoretical issues that surround the use of computers as a means of interpersonal and group communication.

The author of the course is: dr hab. Robert Dębski

### ### Prof. dr hab. Roman Duda, wybitny polski matematyk, profesor i były rektor Uniwersytetu Wrocławskiego (1995-99), wiceprzewodniczący Komitetu Historii Nauki i Techniki PAN. Internowany w stanie wojennym, senator I kadencji RP, w latach 1991-93 wiceminister edukacji narodowej. Przez wiele lat redaktor naczelny „Wiadomości Matematycznych” – czasopisma naukowego, w którym publikowane są zarówno prace matematyczne, jak też artykuły z dziedziny historii i filozofii matematyki. Autor kilkudziesięciu prac z topologii oraz historii i filozofii matematyki.

### wysiłek fizyczny ### Choroby cywilizacyjne stają się dominującym problemem współczesnych społeczeństw i tylko właściwa, świadoma i wczesna profilaktyka może uchronić ludzi przed długotrwałymi problemami zdrowotnymi, obniżoną jakością życia i przedwczesną śmiercią.

Bardzo ważną częścią profilaktyki jest odpowiednio dobrany, systematyczny wysiłek fizyczny. Jest on istotny ponieważ współczesny styl życia oparty jest w coraz większym stopniu na siedzącej lub stojącej pozycji w pracy oraz pasywnym, konsumpcyjnym modelu wypoczynku. Wśród skutków takiego funkcjonowania można wymienić znacznie zwiększone ryzyko rozwoju nadwagi i otyłości, cukrzycy czy chorób serca.

Zapraszamy do zapoznania się z poradami specjalistów zajmujących się profilaktyką chorób cywilizacyjnych.

In order to enroll in a French language course you are requested to do a placement test.

Time allowed for the test: 30 minutes

After you have completed the test you are requested to contact JCJ office (kursy.jcj@uj.edu.pl) to set up a meeting with one of our teachers. During the meeting we will conduct a brief oral test and assign you to the right class.

In order to enroll in a German language course you are requested to do a placement test.

Time allowed for the test: 45 minutes

After you have completed the test you are requested to contact JCJ office (kursy.jcj@uj.edu.pl) to set up a meeting with one of our teachers. During the meeting we will conduct a brief oral test and assign you to the right class.

In order to enroll in a Russian language course you are requested to do a placement test.

Time allowed for the test: 40 minutes

After you have completed the test you are requested to contact JCJ office (kursy.jcj@uj.edu.pl) to set up a meeting with one of our teachers. During the meeting we will conduct a brief oral test and assign you to the right class.

In order to enroll in a Spanish language course you are requested to do the following placement test.

Time allowed for the test: 30 minutes

After you have completed the test you are requested to contact JCJ office (kursy.jcj@uj.edu.pl) to set up a meeting with one of our teachers. During the meeting we will conduct a brief oral test and assign you to the right class.

In order to enroll in an Italian language course you are requested to do a placement test.

Time allowed for the test: 40 minutes

After you have completed the test you are requested to contact JCJ office (kursy.jcj@uj.edu.pl) to se up a meeting with one of outr teachers. During the meeting we will conduct a brief oral test and assign you to the right class.

In order to enroll in an English language course you are requested to do a placement test.

Time allowed for the test: 45 minutes

After you have completed the test you are requested to contact JCJ office (kursy.jcj@uj.edu.pl) to set up a meeting with one of our teachers. During the meeting we will conduct a brief oral test and assign you to the right class.

Kurs poziomujący język angielski

### Materiały poświęcone są zagadnieniu przetwarzania wizerunku ze szczególnym uwzględnieniem celów edukacyjnych.

W kursie poruszone zostały poniższe zagadnienia:
- czym jest wizerunek
- ochrona wizerunku
- wizerunek jako dobro osobiste
- rozpowszechnianie wizerunku 

Poniższe materiały powstały w roku 2019 w ramach projektu Małopolska Chmura Edukacyjna.
loga partnerów projektu ### Ilustracja kursu ###
###Materiały poświęcone są zagadnieniu praw autorskich ze szczególnym uwzględnieniem celów edukacyjnych.

W kursie poruszone zostały poniższe zagadnienia:
- czym jest wizerunek
- prawo cytatu
- licencje
- wykorzystanie map


Poniższe materiały powstały w roku 2019 w ramach projektu Małopolska Chmura Edukacyjna.
loga partnerów projektu
### Ilustracja kursu
###Ze względu na to, że WWW jest kluczową usługą w Internecie, warto przyjrzeć się bliżej jej bezpieczeństwu.

Poniżej przedstawiono przykładowe problemy i pytania związane z bezpieczeństwem WWW.

Jeśli nie jesteś pewny co do odpowiedzi na nie, zachęcamy do lektury tego rozdziału. Objaśnienia niektórych z poniższych problemów są opisane na dwa sposoby – skrótowo (ścieżka na skróty) oraz bardziej szczegółowo (ścieżka z wyjaśnieniami).

Materiały powstały w roku 2019 w ramach projektu Małopolska Chmura Edukacyjna.
loga partnerów projektu ### Ilustracja kursu ###