Ćwiczenie 3.2

ENVIRONMENTAL SCIENCE PUBLISHED FOR EVERYBODY ROUND THE EARTH

Eksperyment dotyczący smogu fotochemicznego
UWAGA: niektóre substancje chemiczne używane w tym doświadczeniu są szkodliwe. Zachowaj szczególną ostrożność!
Ryc. 1. Eksperyment dotyczący smogu fotochemicznego.
©Tausch, von Wachtendonk: Chemie 2000+; Buchner Verlag, Bamberg 2001
E1 |
Napromieniowanie: (doświadczenie należy wykonać przy włączonym wentylatorze odprowadzjącym dym i opary! Użyj folii aluminiowej jako ochrony przed promieniowaniem UV!) |
E2 |
Ekstrakcja i filtracja: (eksperyment groupowy) |
E3 |
Chromatografia cienkowarstwowa: (eksperyment grupowy) |
W tym eksperymencie możesz otrzymać różne wyniki w zależności od tego jakich liści użyjesz i od czasu napromieniowania. Niemniej jednak wyniki te będą bardzo podobne do tych, które pokazano na ryc. 2.
Ryc. 2. Chromatogram cienkowarstwowy ekstraktów z nienapromieniowanych (A) i napromieniowanych (B) liści.
[1: punkt nałożenia ekstraktu; 2,3,4: ksantofil; 5: chlorofil a ; 6: chlorofil b; 7 ß-karoten]
© 2004 Seesing, Tausch; Universität-Duisburg-Essen, Duisburg
Z1 |
Które barwniki zostały uszkodzone lub zniszczone? |
Z2 |
Eksperyment z niszczeniem liści (E1) jest przykładem procesów, które mogą zachodzić także w przyrodzie. Warunki panujące w reaktorze nie sa jednak takie tak w przyrodzie, częściowo są znacznie bardziej ekstremalne niż w troposferze czy stratosferze. |
troposfera |
stratosfera |
|
ciśnienie gazu |
||
skład mieszanki gazowej |
||
czas napromieniowania |
||
okresowość napromieniowania (rytm dobowy) |
||
długość fali świetlnej ( l ) |
||
system otwarty/zamknięty |
||
dynamika zmian masy gazu |
||
temperatura mieszaniny gazów |
Ryc. 3. Prognozy zmian całkowitej zawartości ozonu w atmosferze w różnych szerokościach geograficznych (rysunek po lewej stronie) i na różnych wysokościach (rysunek po prawej stronie).
Objaśnienia: decrease - spadek, altitude - wysokość n.p.m., year - rok
[Lit.: G. Mégie, Ozon, Springer, Berlin 1989]
© 2004 Seesing, Tausch; Universität-Duisburg-Essen, Duisburg
Z3 |
Zinterpretuj prognozy zawartości ozonu pokazane na ryc. 3. Co jest bardziej alarmujące: zmiana całkowitej zawartości ozonu czy też zmiana w jego pionowym rozkładzie? Uzasadnij odpowiedź. |
Z4 |
Popatrz na pionowy rozkład ozonu za 60 lat (ryc. 3, po prawej). Jakie zjawisko zostało pokazane w sposób modelowy w eksperymencie? |
Z5 |
ß-karoten ma słaby punkt, w którym łatwo go zaatakować. |
Ryc. 4. Reakcje, w których może brac udział ß-karoten
Objaśnienia: UV-light - promieniowanie UV, weak point - słaby punkt
© 2004 Schmidt, Seesing, Tausch; Universität-Duisburg-Essen; Duisburg
O tej stronie:
Autorzy: M. Seesing, M. Tausch - Universität Duisburg-Essen, Duisburg / Niemcy
Recenzent: Dr Rolf Sander - Max Planck Institute for Chemistry, Moguncja - 2004-05-18
Ostatnia aktualizacja: 2004-05-13
Tłumaczenie na język polski: dr Anita Bokwa, Uniwersytet Jagielloński, Kraków