Aktywności przydatne w określonych sytuacjach
W poniższym rozdziale opisane są narzędzia z grupy "Aktywności", które przeznaczone są do "zadań specjalnych". W zależności od potrzeb i pomysłów prowadzącego mogą okazać się one użyteczną pomocą.

Umożliwia uczestnikom i prowadzącym współtworzenie zbioru danych. Baza może zawierać systematycznie pogrupowane informacje na zadany temat.
Do bazy danych nowe informacje mogą wpisywać zarówno prowadzący, jak i studenci. Prowadzący ma możliwość wskazania, które informacje są wymagane przy wpisywaniu nowego zbioru informacji.

Proste narzędzie pozwalające na zaaranżowanie komunikacji synchronicznej, czyli wymagającej jednoczesnej obecności uczestników ale przez to przyspieszającej proces wymiany informacji.
Ten sposób komunikacji nie wymaga wygórowanych możliwości sprzętu bądź szybkości internetu. Przesyłany jest tylko tekst.

Kwestionariusz ma zastosowanie, gdy potrzebne jest zebranie opinii za pomocą więcej niż jednego pytania. Odpowiedzi nie są punktowane ani w żaden sposób automatycznie sprawdzane. Służą prowadzącemu do zapoznania się z poglądami uczestników.
Rodzaje wypowiedzi
Jest kilka rodzajów pytań (a właściwie kilka rodzajów form odpowiedzi), które można zawrzeć w Kwestionariuszu:
Data
Odpowiedź powinna być podana w formacie daty wydarzenia.
Dłuższa wypowiedź
W tego rodzaju wypowiedzi ankietowany może wpisać tekst, dodać ilustrację lub film. Prowadzący ma możliwość ustawienia jak duże będzie okienko wypowiedzi.
Liczba
Wypowiedzi zbierane są w formie liczb z zadaną maksymalną ilością cyfr.
Lista rozwijana
Pozwala na zebranie opinii poprzez wybór konkretnej wypowiedzi ze ściśle określonej przez prowadzącego listy.
Ocena (w skali 1...5)
Pozwala na określenie listy wypowiedzi i ustalenie skali wg której uczestnik ocenia każdą z tych odpowiedzi. Skala niekoniecznie musi być ograniczona do 5 stopni oceny (co sugeruje nazwa), może zawierać dodatkową kolumnę N.D. ("Nie Dotyczy", gdy chcemy uczestnikom dać możliwość nie deklarowania oceny w danej pozycji), możemy wymusić by dana pozycja skali była używana tylko jednokrotnie (np. by niemożliwa była jednoczesna ocena na poziomie np. "1" dwóch wypowiedzi, jest to opcja: Brak powtarzających się wyborów.). Istnieje także możliwość zaprojektowania tabeli ocen wg dyferencjałów semantycznych (skala Osgood'a).
Pola do zaznaczenia
Pozwala uczestnikowi na wybór kilku wypowiedzi z określonej przez prowadzącego listy. Prowadzący może także określić jaka jest minimalna oraz maksymalna liczba wypowiedzi, które powinien wybrać uczestnik.
Pole tekstowe
Wypowiedź tekstowa z określoną przez prowadzącego maksymalną długością tekstu.
Przyciski radiowe
Wybór jednaj z kilku zaproponowanych wypowiedzi.
Tak/Nie
Uczestnik ma możliwość wyrażenia aprobaty lub dezaprobaty dla podanego twierdzenia.
Dodatkowo w celu uporządkowania wyglądu kwestionariusza można dodać pole opisowe (Etykieta) oraz znacznik Podział strony, który oznacza, że następujące po nim pytania zostaną wyświetlone na następnej stronie kwestionariusza.

Narzędzie zaawansowane pozwalające na tworzenie materiałów, które same dostosowują się do decyzji lub aktualnego poziomu wiedzy uczestnika. Materiał znajduje się na wielu stronach jednak prowadzący może zaaranżować sposób poruszania się pomiędzy poszczególnymi stronami za pomocą warunków, które decydują w jaki obszar materiałów przepuścić studenta w zależności od decyzji, którą on podejmie.
Dwa przykłady wykorzystania narzędzia Lekcja:
Pierwszym przykładem jest chęć stworzenia materiałów na różnych poziomach zaawansowania. Na pierwszej planszy uczestnik decyduje na jakim poziomie chce zapoznawać się z materiałem. Po udzieleniu tej odpowiedzi student jest przenoszony do odpowiedniej części materiału. Tego typu decyzje uczestnika mogą być podejmowane wielokrotnie podczas zapoznawania się z materiałem.
Drugim przykładem jest chęć stworzenia gry decyzyjnej, czyli materiału, który sprawdza zdolność do wykorzystania nabytej wiedzy w zasymulowanej sytuacji, w której student musi podjąć określone decyzje. W zależności od podejmowanej decyzji, od dokonanego wyboru, student widzi jakie są konsekwencje. System dynamicznie reaguje na to jaka decyzja została na danym etapie podjęta i odsyła uczestnika do części materiału, która jest konsekwencją podjętej decyzji.
Sposób wykorzystania tego narzędzia zależy silnie od kreatywności twórcy materiałów. Wszędzie gdzie potrzebne jest wykorzystanie struktury algorytmu, w którym uczestnik niekoniecznie musi posuwać się w sposób liniowy od początku do końca, tam zastosowanie ma Lekcja

Prosty system wideokonferencyjny pozwalający na zorganizowanie wirtualnego spotkania pomiędzy uczestnikami. Jest to przykład komunikacji synchronicznej, tak więc wymaga jednoczesnej "obecności" wszystkich uczestników oraz spełnienia określonych warunków technicznych: dostępu do internetu, kamery internetowej i słuchawek z mikrofonem (nie rekomenduje się używania mikrofonów i głośników wbudowanych w laptopy bądź zewnętrznych ze względu na możliwość wystąpienia problemów z dźwiękiem - tzw. przesterem bądź zwielokrotnieniem echa rozmów; najlepszym rozwiązaniem jest posiadanie przez wszystkich uczestników słuchawek z mikrofonem)

Narzędzie pozwalające na zamieszczenie w materiałach quizów interaktywnych stworzonych w zewnętrznym oprogramowaniu o nazwie "Hot Potatoes".
Dokładna instrukcja tworzenia tego typu quizów wykracza poza tematykę tego kursu. Osoby chętne mogą zapoznać się z tym oprogramowaniem na stronie: https://hotpot.uvic.ca/
Obecnie jest to rozwiązanie niezalecane ze względu na utrudnioną edycję quizu w przypadku potrzeby dokonania zmian w jego treści.

Zastosowanie tego narzędzia pozwala na ułatwienie uczestnikom zapoznawania się z materiałem trudnym językowo, w którym występuje duża liczba nowych terminów, np. branżowych. Słownik automatycznie wyszukuje w materiałach wszystkie przypadki użycia danego słowa i podpina definicję w taki sposób by uczestnik mógł podczas zapoznawania się z trudnym tekstem miał natychmiastowy dostęp do definicji trudnych słów.
Uczestnik może także zapoznać się bezpośrednio z całą zawartością słownika stworzonego przez prowadzącego.

Narzędzie pozwalające na zaangażowanie uczestników we wzajemne recenzowanie własnych prac. Ocenie polega zarówno praca studenta, jak i także jakość recenzji udzielanej innym uczestnikom.
Prowadzący ma możliwość wyznaczenia terminów, w których powinno nastąpić oddanie zadanych prac, następnie okresu wzajemnego recenzowania wg podanych kryteriów, a na końcu wyznaczyć fazę ewaluacji ocen, w której prowadzący dokonuje ostatecznego podsumowania a uczestnicy nie mają już możliwości zmieniać ani przesłanych przez siebie prac, ani wystawionych recenzji innym uczestnikom.

Narzędzie przeznaczone do współpracy grupowej, pozwalające grupie studentów pracować nad wspólnymi treściami zorganizowanymi podobnie jak popularna wikipedia.