Ćwiczenie 2.3

ENVIRONMENTAL SCIENCE PUBLISHED FOR EVERYBODY ROUND THE EARTH

Szklarnia jako model troposfery
Poniższe eksperymenty pozwalają się przekonać czy kolor podłoża ma wpływ na powstawanie efektu cieplarnianego. Przeprowadź eksperymenty w pomieszczeniu gdzie nie ma silnego przepływu powietrza (np. przeciągu), i gdzie jest dobry dopływ promieniowania słonecznego (najlepiej w słoneczny dzień).
Potrzebne materiały:
2 |
Okrągłe, szklane, niskie naczyńka (średnica ok. 10 cm) |
2 |
Przyrządy pomiarowe z czujnikami temperatury, pokazujące taką samą temperaturę w tych samych warunkach |
1 |
Kartka białego papieru lub kartonu o średnicy powyżej 10 cm |
1 |
Kartka czarnego papieru lub kartonu o średnicy powyżej 10 cm |
1 |
Materiał izolacyjny (np. deska drewniana) |
1 |
Duży kawałek kartonu lub innego materiału aby osłonić naczyńka przed promieniowaniem słonecznym w czasie przygotowania eksperymentu |
1 |
Zegar z sekundnikiem |
W czasie przygotowywania eksperymentu bezpośrednie promieniowanie słoneczne nie powinno docierać do obu „szklarni”. W czasie trwania eksperymentu natomiast powinny one być równocześnie wystawione do Słońca.
Przygotuj eksperyment tak jak pokazano na rys. 1.
Rysunek 1: Przygotowanie eksperymentu dotyczącego efektu cieplarnianego
© 2004 Seesing, Tausch Universität-Duisburg-Essen, Duisburg
Oba naczyńka są umieszczone denkami do góry na dwu kartkach papieru i czujnikach temperatury. Czujniki temperatury nie powinny dotykać ani szkła, ani papieru i być umieszczone pośrodku.
E1
Oświetl obie „szklarnie" równocześnie światłem słonecznym.
Notuj w tabeli temperaturę w regularnych odstępach czasu. Sam wybierz jak często będziesz wykonywał odczyty.
Wyniki pomiarów:
Czas w sekundach |
0 |
||||||||||||
temperatura nad białą kartką [°C] |
|||||||||||||
temperatura nad czarną |
Rysunek 2: szklarnie a: z białym, b: z czarnym podłożem
© 2004 Seesing, Tausch Universität-Duisburg-Essen, Duisburg
T1
Zaznacz poprawną odpowiedź:
Temperatura w szklarniach a i b (rys. 2) po kilkugodzinnym wystawieniu na bezpośrednie promieniowanie słoneczne jest
q taka sama
q wyższa w a niż w b
q niższa w a niż w b
Z 2 |
Uzasadnij swoją odpowiedź. Użyj określeń: "kolor podłoża", "promieniowanie słoneczne" i "promieniowanie cieplne". |
Rycina 3: Szklarnia jako model
© 2004 Seesing, Tausch Universität-Duisburg-Essen, Duisburg
Rycina 4: Środowisko przyrodnicze: "Naturalna szklarnia"
© 2004 Seesing, Tausch Universität-Duisburg-Essen, Duisburg
Z 3 |
Na ryc. 3 widać szklarnię z 3 oknami różnych rozmiarów na dachu. |
Z 4 |
Tabela pokazuje różne części modelu szklarni z ryc. 3. |
symbole w modelu szklarni |
elementy środowiska przyrodniczego |
wpływ na promieniowanie słoneczne i cieplne |
|
Słońce |
|
||
szklany dach |
|
||
ziemia pokryta roślinnością i ogrodnik |
|
||
białe zaslony |
|
||
biały stół |
|
© 2004 Seesing, Tausch Universität-Duisburg-Essen, Duisburg
PLIKI DO POBRANIA:
O tej stronie:
Autorzy: M. Seesing, M. Tausch - Universität Duisburg-Essen, Duisburg / Niemcy
Ostatnia aktualizacja: 2004-05-13
Tłumaczenie na język polski: dr Anita Bokwa, Uniwersytet Jagielloński, Kraków